Skip to main content

Kwaliteit@ - krachtig kwaliteitsmethodiek logo coöperatieve Kwaliteit@September 2022 Cijfer 8,7

Het Vertrouwde Dorp is lid van Coöperatieve Kwaliteit@ U.A. Kwaliteit@ is een krachtige kwaliteitsmethodiek dat de kwaliteit binnen woonzorghuizen op een praktische manier zichtbaar en aantoonbaar maakt. De leden van Kwaliteit@ gaan in eerste plaats uit van het welzijn van de bewoner. We hebben het dan ook over Welzijn en Zorg in plaats van Zorg en Welzijn. 

Welbevinden gaat over gelukkig zijn, over het goed hebben over alle aspecten van het wonen, leven en zorg. Als de bewoner goed in zijn vel zit, staat de ‘zorg’ als vanzelf minder op de voorgrond. Wanneer de bewoner bijvoorbeeld overdag actief is, zal hij ’s nachts goed slapen. 

Naast de familieleden en vrijwilligers dragen zoals gezegd alle disciplines binnen de woonzorghuizen bij aan het welzijn van de bewoners, van de medewerkers van de huishouding tot de koks in de keuken. Niemand uitgesloten! Pas wanneer alle disciplines het welzijn van de bewoners hoog in het vaandel hebben, uit zich dat in kwaliteit in het dagelijkse leven van de bewoners. De aanpak bestaat uit een visie, 10 klantbeloften en 5 bouwstenen.

Platform Kwaliteit@

Inmiddels sluiten niet alleen ook steeds meer andere zorghuizen, naast Het Vertrouwde Dorp,  zich aan bij aan bij coöperatieve Kwaliteit@.
U kunt meer lezen over Kwaliteit@ op www.welzijnindezorg.nl.

Bekijk hier de brochure Het Vertrouwde Dorp 10 klantbeloften

Samenvatting klantbeoordeling - 10 klantbeloften (september 2022): Gemiddelde score 8,7

Wij zullen ons regelmatig laten toetsen door kwaliteitsmethodiek Kwaliteit@ met de 10 klantbeloften. Het is een methode voor ons te leren en om ons steeds te kunnen verbeteren.

In de maand september 2022 hebben we familieleden/bewoners gevraagd ons te beoordeling op basis van onze 10 klantbeloften. Er waren 22 bewoners in september 2022 woonachtig in Het Vertrouwde Dorp. De helft van onze bewoners (11) waren vier maanden, vanaf de opening in de maand mei, bij ons woonachtig. De andere helft van de bewoners dus minder dan 4 maanden. We wilden graag weten of we na vier maanden 'op de goede weg' zitten'.

Het Vertrouwde Dorp kreeg na vier maanden een gemiddelde score van 8,7 van de contactpersonen / bewoners. Voor ons heel bijzonder! Men moet zich namelijk bedenken dat er bij onze bewoners veel verlieservaring is. Veel bewoners zijn net verhuisd uit hun vertrouwde omgeving, soms een partner verloren, afscheid moeten nemen van vertrouwde spullen, buren etc. De uitkomsten van de klantbeoordeling zijn met familieleden tijdens de familieavond op 5 oktober jl. besproken. Ook dat leverde voor ons weer enkele nieuwe inzichten op. De waardering is zoals in de toelichting op de kwaliteitsmethodiek alleen mogelijk met de lieve en goede inzet van alle betrokkenen: Familie, vrijwilligers en medewerkers van alle disciplines! Niemand uitgesloten!